Adéu al peatge. El Full 267

L’any 1969 va entrar en funcionament la primera autopista de peatge de l’Estat entre Barcelona i Mataró. La via tenia la seva primera sortida de pagament a Alella. Aquest fet va condicionar el creixement urbanístic i social del nostre poble. En pocs anys, l’autopista es va convertir en l’accés natural de la població: una porta per la qual havíem de pagar cada vegada que volíem entrar o sortir de casa.

L’any 2003, en ple debat ciutadà de contestació a la política discriminatòria de peatges a Catalunya, el govern municipal va decidir exercir la màxima pressió sobre la Generalitat per canviar la situació. A escala local, l’Ajuntament i els veïns i veïnes d’Alella van protagonitzar diversos actes reivindicatius davant de l’estació de peatge. A nivell institucional, el govern va obrir converses amb el Departament de Política Territorial. Aquestes gestions van donar el seu fruit i el febrer de 2007 es va posar en funcionament un sistema de bonificacions per als usuaris habituals que n’estableix la gratuïtat per tothom qui hi passa més de vuit vegades al mes en dia feiner.

Per rematar la feina, l’any 2008, engegàvem un procés a nivell comarcal del qual n’he estat actor. D’aquesta darrera negociació amb el Departament en va sortir un document d’acord que planteja millores als problemes de mobilitat a la comarca. Millores en el transport públic ferroviari i millores en els serveis de transport col·lectiu per carretera, d’infraestructures i de bonificacions de peatges.

El 28 de setembre, el secretari per a la Mobilitat de la Generalitat, Manel Nadal, va donar a conèixer el projecte del futur traçat de la Ronda del Baix Maresme. Es tracta de la darrera versió dels laterals de l’autopista: una via gratuïta concebuda com a alternativa a la vella i obsoleta N-II. En el cas d’Alella, i gràcies a les gestions municipals, la proposta elimina físicament el peatge d’Alella. Ja mai més haurem de pagar per entrar i sortir del poble. També s’hi preveu la rotonda llargament reclamada per accedir-hi, sense envair el futur passeig de la riera, i, potser el més important, se segreguen els trànsits amb origen i destí a Teià i el Masnou, que ja no es produiran pel nostre accés. Els avantatges respecte de la situació actual són evidents, però la proposta no és perfecta. Per això, l’Ajuntament presentarà totes aquelles al·legacions que permetin millorar-ne l’encaix del seu pas per Alella.

Anuncis

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s